
Veelgestelde vragen
Hier vindt u antwoorden op de meest gestelde vragen.
Heeft u een brief gehad om tot online identificatie over te gaan?
Het klopt dat wij onze klanten aanschrijven om tot (her)identificatie over te gaan. In de brief leest u waarom wij dit doen en hierin staat ook uw unieke code. Met deze code logt u hier in: in enkele minuten bent u klaar.
Over DEFAM en 'Verantwoord lenen'
- Wat betekent verantwoord lenen voor mij?
Een verantwoorde lening is een lening die nu én in de toekomst past bij uw persoonlijke situatie, zodat u deze zonder problemen kunt terugbetalen. Gaat uw persoonlijke situatie veranderen, bijvoorbeeld omdat u gaat scheiden? Dan kan dit gevolgen hebben voor uw lening. Neem daarom tijdig contact op met uw financieel adviseur.
- Hoe bepaalt DEFAM haar rentetarief?
DEFAM werkt volgens het principe van ‘Risk Based Pricing’: de hoogte van de rente is afhankelijk van het risico dat wij lopen. Als u bijvoorbeeld een offerte aanvraagt, dan kijken we onder andere naar uw inkomsten en uitgaven, uw gezinssituatie en of u andere leningen heeft. Daarna maken we een klantprofiel en ziet u welk rentetarief voor u geldt. Hoe lager het risico voor ons, hoe lager de rente voor u.
Zo is de rente opgebouwd
De rente die u betaalt, bestaat uit vier onderdelen:-
- De fundingkosten
- Het kredietrisico
- Onze bedrijfskosten
- Een winstopslag
Bekijk de actuele rentetarieven van de Persoonlijke Lening
Bekijk de actuele rentetarieven van de Flexibele Lening.
Bekijk de actuele rentetarieven van de WoonLening. -
- Wat is de klachtenprocedure van DEFAM?
Heeft u een klacht over uw tussenpersoon? Neem contact op met uw financieel adviseur en maak afspraken om uw klacht te verhelpen. Komt u er samen niet uit? Neem dan contact op met DEFAM via een e-mail of brief en vermeldt uw adresgegevens en contractnummer.
Bent u niet tevreden over de manier waarop wij uw klacht behandelen? Dan kunt u terecht bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening. Het Kifid is een onafhankelijke klachteninstituut voor consumenten en klein zakelijke ondernemers en zzp’ers. Zij bemiddelen tussen financiële dienstverleners en consumenten als er een probleem is.
- Wat is het Bureau voor Krediet Registratie (BKR)?
Het Bureau Krediet Registratie (BKR) in Tiel registreert alle leningen die u afsluit. Deze registratie zorgt er voor dat geldverstrekkers, zoals DEFAM, kunnen zien of u al een lening heeft of heeft gehad. Alle klanten met een lening staan positief geregistreerd bij het BKR. Klanten met een betalingsachterstand op de lening hebben een negatieve registratie bij het BKR.
- Waar vind ik meer informatie over de uitspraak van het Kifid over rente op een doorlopend krediet?
U vindt hier meer informatie.
Online identificatie
- Waarom moet ik mezelf identificeren?
Door uw identiteit te controleren weten we zeker dat elke klant van ons de persoon is die hij zegt te zijn. Wij als verantwoord kredietverstrekker vinden het belangrijk om over de juiste gegevens te beschikken. Zo gaan we veilig om met uw leningen en zorgen ervoor dat u verantwoord gebruik kunt maken van onze producten. Daarnaast is dit onze wettelijke verplichting volgens de Wet ter voorkoming van witwassen en terrorismefinanciering (Wwft).
- Wat gebeurt er als ik mezelf niet identificeer?
Als u zich niet identificeert, kunnen wij uw gegevens niet met zekerheid actualiseren. Dit kan gevolgen hebben voor uw product(en) en onze dienstverlening.
- Hoe en waar kan ik overgaan tot identificatie?
We hebben een speciale identificatiepagina online staan. Hier kunt u eenvoudig en snel overgaan tot identificatie. Ook vindt u hier alle antwoorden op onze meest gestelde vragen. Deze pagina vindt u hier.
Rentetarieven
- Wat zijn de rentetarieven voor een Persoonlijke Lening?
Via deze link ziet u de actuele rente van de Persoonlijke Lening. De rente staat vast tijdens de hele looptijd. U betaalt maandelijks hetzelfde bedrag.
- Wat zijn de rentetarieven van de Flexibele Lening?
Via deze link ziet u de actuele rente van de Flexibele Lening. De rente is variabel en kan gedurende de looptijd wijzigen.
- Wat zijn de rentetarieven voor de WoonLening?
Via deze link ziet u de actuele rente van de WoonLening. De rente staat vast tijdens de hele looptijd. U betaalt maandelijks hetzelfde bedrag.
De WoonLening (Persoonlijke Lening Wonen) is een vorm van een persoonlijke lening en heeft een looptijd van 121 maanden tot en met 180 maanden.
- Wat zijn de voorwaarden van onze Flexibele Lening?
De (actuele) voorwaarden van onze verschillende Doorlopende Kredieten leest u hier hieronder:
Op uw kredietovereenkomst kunt u onderaan lezen welke voorwaarden op uw lening van toepassing zijn. Staan uw voorwaarden hier niet bij, dan kunt u deze per e-mail opvragen aan onze medewerkers van de Klantenservice. Vergeet dan niet uw contractnummer te vermelden.
- Wat zijn de voorwaarden van de WoonLening?
De (actuele) voorwaarden van onze WoonLening (Persoonlijke Lening Wonen) leest u hier hieronder:
Op uw kredietovereenkomst kunt u onderaan lezen welke voorwaarden op uw lening van toepassing zijn. Staan uw voorwaarden hier niet bij, dan kunt u deze per e-mail opvragen aan onze medewerkers van de Klantenservice. Vergeet dan niet uw contractnummer te vermelden.
Lening aanvragen
- Ik wil een lening aanvragen, hoe doe ik dit?
DEFAM werkt samen met onafhankelijk financieel adviseurs. Zij helpen u met het maken van een verantwoorde keuze.
Heeft u nog geen adviseur? Bel met onze medewerkers van Klantenservice, zij zijn te bereiken via 030 659 6600 op werkdagen tussen 8.00 uur en 17.30 uur. - Ik ben een ondernemer. Kan ik een lening aanvragen bij DEFAM?
DEFAM verstrekt alleen leningen aan particulieren. Bent u op zoek naar financiering voor een bedrijfsauto? Neem dan contact op met onze zusteronderneming Alpha Credit Nederland.
- Ik ben geregistreerd bij het BKR. Kan ik dan een lening aanvragen?
Heeft u nog geen adviseur? Bel met onze medewerkers van de Klantenservice via 030 659 66 00. Zij zijn bereikbaar op werkdagen tussen 8.00 uur en 17.30 uur.
- Hoeveel kan ik lenen?
Hoeveel u kunt lenen is afhankelijk van uw persoonlijke situatie. Uw financieel adviseur kijkt graag samen met u wat de mogelijkheden zijn. Wij werken samen met financieel adviseurs in het bezit van een AFM-vergunning. Zij delen onze visie op verantwoord lenen en adviseren u op maat. Bel met onze medewerkers van de Klantenservice op 030 – 659 66 00 voor een adviseur bij u in de buurt.
Aflossen en opnemen van uw lening
- Ik heb een extra aflossing gedaan op mijn lening. Wanneer is dit zichtbaar op mijn rekeningafschrift
Heeft u MijnDEFAM, dan kunt u zelf zien wanneer uw extra aflossing verwerkt is. Heeft u nog geen MijnDEFAM? Dan kunt u hier MijnDEFAM aanvragen.
Het duurt 3 werkdagen voordat een extra aflossing verwerkt is. Heeft u uw extra aflossing aan het einde van de maand gedaan en staat deze niet op uw rekeningafschrift? Dan staat uw extra aflossing op uw volgende rekeningafschrift. - Kan mijn lening worden afgelost door bijvoorbeeld een familielid vanaf een ander rekeningnummer?
Alleen aflossingen gedaan door de hoofdcontractant of de medecontractant worden geaccepteerd. Als er door een familielid of derden wordt afgelost op uw Doorlopend Krediet dan wordt de opnamemogelijkheid van uw lening geblokkeerd.
- Kan ik ook vanaf een ander rekeningnummer een aflossing doen op mijn lening?
Het is mogelijk om vanaf een ander rekeningnummer een aflossing te doen op uw lening. Vermeld bij een overboeking altijd uw contractnummer.
- Mag ik minder per maand aflossen op mijn lening?
Heeft u moeite om uw maandbedrag te betalen? Wij helpen u met het zoeken naar een oplossing om de lening terug te betalen. U kunt contact opnemen met onze medewerkers van Klantbeheer via 030 – 659 66 04. Zij zijn op werkdagen bereikbaar van 8.00 uur tot 17.30 uur.
- Hoe kan ik extra aflossen op mijn lening?
Heeft u MijnDEFAM dan kunt u eenvoudig met de knop ‘Aflossen’ en hierna ‘Extra aflossen’, via een iDEAL betaling, een extra aflossing overmaken op uw lening. Heeft u nog geen MijnDEFAM? Dan kunt u hier MijnDEFAM aanvragen.
Let op: Heeft u een Persoonlijke Lening die na 1 september 2014 is afgesloten dan kunt u kosteloos extra aflossen.
Heeft u voor deze datum uw Persoonlijke Lening afgesloten en is de resterende looptijd van uw lening nog een jaar of minder? Dan betaalt u 0,5% kosten over het bedrag dat u te vroeg aflost. Is de resterende looptijd van uw lening nog langer dan een jaar? Dan betaalt u 1% kosten over het bedrag dat u te vroeg aflost. - Ik heb een extra aflossing gedaan op mijn lening. Hoe lang duurt het voordat dit verwerkt is?
Heeft u de extra aflossing via MijnDEFAM gedaan, dan wordt deze veelal dezelfde dag nog verwerkt. Heeft u de extra aflossing op een andere manier overgemaakt dan kan het bijschrijven op uw lening tot 3 werkdagen duren.
- Hoe kan ik mijn lening volledig aflossen?
Heeft u MijnDEFAM dan kunt u eenvoudig met de knop ‘Aflossen’ en hierna ‘Volledig aflossen’, het bedrag opvragen dat u nog moet betalen (openstaand saldo). U ontvangt binnen 30 minuten een antwoord. Hierna kunt u met een iDEAL betaling uw lening aflossen en opzeggen.
Let op: Heeft u een Persoonlijke Lening dan wordt uw lening na volledige aflossing automatisch beëindigd.
Heeft u geen MijnDEFAM? Neem dan contact op met uw financieel adviseur. De gegevens van uw adviseur vindt u op uw afschrift en op uw contract. - Hoe beëindig ik mijn kredietovereenkomst?
Heeft u een Persoonlijke Lening dan wordt uw lening na volledige aflossing automatisch beëindigd. Uw lening wordt door DEFAM afgemeld bij het BKR.
Heeft u een Doorlopend Krediet of Flexibele Lening dan kunt u via MijnDEFAM uw lening volledig aflossen en direct beëindigen. Met de knop ‘Aflossen’ en hierna ‘Volledig aflossen’ kunt u het bedrag opvragen dat u nog moet betalen. Vervolgens kunt u met een iDEAL betaling uw lening volledig aflossen. Klik daarbij het vakje ‘Ik wil geen gebruik meer maken van mijn lening en zeg mijn lening op’ aan.
Let op: doe dit tegelijk met volledig aflossen van uw lening in MijnDEFAM, anders vervalt deze mogelijkheid.Heeft u een Doorlopend Krediet of Flexibele Lening en geen MijnDEFAM? Stuur dan een e-mail naar info@defam.nl met het verzoek om uw lening te beëindigen en vermeld uw contractnummer, adres en postcode hierbij.
Heeft u een Persoonlijke Lening en geen MijnDEFAM?
Uw kredietovereenkomst loopt automatisch af aan het einde van de contractdatum als u uw lening volledig heeft afgelost. Is uw lening nog niet volledig afgelost? Neem dan contact op met onze medewerkers van de Klantenservice op 030 – 659 66 00. Zij zijn bereikbaar op werkdagen van 08.00 uur – 17.30 uur. Vraag naar welk bedrag u nog moet betalen om uw lening volledig af te lossen. Vermeld bij uw overboeking in de omschrijving uw contractnummer, dan verwerken wij de betaling.Let op: Heeft u een Persoonlijke Lening die na 1 september 2014 is afgesloten dan kunt u kosteloos volledig aflossen. Heeft u voor deze datum uw Persoonlijke Lening afgesloten en is de resterende looptijd van uw lening nog een jaar of minder? Dan betaalt u 0,5% kosten over het bedrag dat u te vroeg aflost. Is de resterende looptijd van uw lening nog langer dan een jaar? Dan betaalt u 1% kosten over het bedrag dat u te vroeg aflost.
- Wat is het minimale bedrag dat ik kan opnemen?
Het minimale bedrag dat u kunt opnemen van uw lening is €100,-.
- Hoe kan ik geld opnemen van mijn Doorlopend Krediet of mijn Flexibele Lening?
Heeft u MijnDEFAM? Dan kunt u eenvoudig, als er kredietruimte is, een opnameverzoek indienen van uw Doorlopend Krediet of uw Flexibele Lening.
Heeft u nog geen MijnDEFAM? Dan kunt u hier MijnDEFAM aanvragen. - Hoe lang duurt het voordat het geld op mijn betaalrekening staat?
U kunt, als er kredietruimte is, een opnameverzoek indienen via MijnDEFAM van uw Doorlopend Krediet of Flexibele Lening. Voor de Flexibele Lening geldt dat u alleen gebruik kunt maken van opnamemogelijkheden in de eerste 36 maanden van de looptijd.
Wanneer u uw opnameverzoek heeft ingediend, wordt uw verzoek binnen 3 werkdagen in behandeling genomen. Elk opnameverzoek wordt op een aantal punten gecontroleerd. Past de opname binnen uw financiële situatie, dan wordt het bedrag op uw gekoppelde betaalrekening gestort, dit duurt maximaal 2 werkdagen.
Mocht uit de controle komen dat wij nog aanvullende informatie nodig hebben, ontvangt u een e-mail/brief met nadere informatie hierover. - Waarom vindt er na een opnameverzoek mogelijk een herbeoordeling op mijn Doorlopend Krediet plaats?
Wanneer wij geen actuele gegevens over uw financiële situatie hebben of als er een verandering is geweest in uw financiële situatie vindt er een herbeoordeling plaats. Hierbij wordt gekeken of uw krediet nog aansluit bij uw financiële situatie. Tijdens de herbeoordeling wordt uw Doorlopend Krediet uit voorzorg voor opnames geblokkeerd.
Is de uitkomst van uw herbeoordeling positief? Dan wordt de opnameblokkade verwijderd. Is de uitkomst van uw herbeoordeling negatief? Dan past uw huidige krediet niet bij uw financiële situatie en blijft de opnameblokkade van kracht totdat er iets wijzigt in uw financiële situatie.
Inzicht in uw lening
- Waar kan ik de gegevens van mijn financieel adviseur vinden?
De gegevens van uw financieel adviseur vindt u op de homepagina in MijnDEFAM of op de voorzijde van uw afschrift.
- Hoe kan ik mijn kredietlimiet verlagen?
U kunt u kredietlimiet verlagen door dit formulier in te vullen.
- Hoe kan ik mijn kredietlimiet verhogen?
Neem hiervoor contact op met uw financieel adviseur. Uw adviseur bekijkt of uw wens past binnen uw persoonlijke situatie zodat uw lening verantwoord blijft. De gegevens van uw adviseur vindt u op de home pagina in MijnDEFAM of op de voorzijde van uw afschrift.
- Hoe kan ik zien hoeveel ik maandelijks aan rente betaal?
Heeft u een Doorlopend Krediet of Flexibele Lening?
Dan kunt u via MijnDEFAM of uw rekeningafschrift zien wat u maandelijks aan rente betaalt.Heeft u een Persoonlijke Lening?
Dan ziet u op uw jaaropgave hoeveel rente u dat jaar heeft betaald. - Wat is het rentepercentage van mijn lening?
Via MijnDEFAM of uw rekening- en/of jaaropgave kunt u bij ‘debetrentevoet’ zien wat het rentepercentage van uw lening is.
- Wanneer schrijven jullie het maandbedrag van mijn rekening af?
Heeft u een Doorlopend Krediet of Flexibele Lening dan wordt het maandbedrag op de laatste dag van de maand van uw rekening afgeschreven, tenzij u zelf de incassodatum heeft gewijzigd.
Let op: bij de eerste afschrijving kan het langer (tot 5 dagen) duren voordat deze zichtbaar is in MijnDEFAM of op uw afschrift.
Heeft u een Persoonlijke Lening dan heeft u in de welkomstbrief bij de start van uw lening, een overzicht ontvangen waarop de incassodatum en het bedrag dat maandelijks wordt afgeschreven vermeld.
- Kan de hoogte van de rente wijzigen tijdens de looptijd van mijn lening?
Bij een Doorlopend Krediet of Flexibele Lening is de rente variabel. Dit betekent dat de rente tijdens de looptijd van de lening omhoog of omlaag kan gaan. Bij een Persoonlijke Lening staat de rente vast gedurende de hele looptijd van de lening.
- Wanneer ontvang ik mijn afschrift?
Heeft u MijnDEFAM en een Doorlopend Krediet? Iedere 2de dag van de nieuwe maand staat het afschrift digitaal voor u klaar.
Bij een Persoonlijke Lening ontvangt u een keer per jaar een jaaropgave (tussen 14 en 28 januari) in MijnDEFAM.Heeft u nog geen MijnDEFAM? Dan kunt u hier MijnDEFAM aanvragen.
Heeft u geen MijnDEFAM en een Doorlopend Krediet? Dan ontvangt u maandelijks per post voor de 15e van de maand een afschrift. Bij een Persoonlijke Lening ontvangt u per post één keer per jaar in januari uw jaaropgave. - Ik heb onlangs een lening afgesloten bij DEFAM. Wat moet ik doen als ik hier toch geen gebruik van wil maken?
Neemt u hiervoor contact op met onze medewerkers van de Klantenservice via 030 – 659 66 00. Zij zijn op werkdagen bereikbaar tussen 08.00 uur en 17.30 uur.
- Hoe vraag ik een kopie van mijn overeenkomst op?
U vraagt eenvoudig een kopie van uw overeenkomst op door een e-mail te sturen naar info@defam.nl met onderstaande gegevens:
-
- Voornaam
- Achternaam
- Contractnummer
- Geboortedatum
- E-mailadres
Wij sturen u de kopie binnen 2 werkdagen per post.
-
- Kan ik tijdelijk uitstel van betaling van mijn maandbedrag krijgen?
Heeft u moeite om uw maandbedrag te betalen? Wij helpen u met het zoeken naar een oplossing om de lening terug te betalen. Neem contact op onze medewerkers van Klantbeheer via 030 – 659 66 04. Zij zijn op werkdagen bereikbaar van 8.00 uur tot 17.30 uur.
Doorgeven wijzigingen persoonlijke situatie
- Hoe geef ik een nieuw bankrekeningnummer door?
U kunt eenvoudig uw bankrekeningnummer wijzigen in MijnDEFAM. Heeft u nog geen MijnDEFAM? Vraag hier MijnDEFAM aan of mail onderstaande gegevens naar info@defam.nl.
-
- Voornaam
- Achternaam
- Adresgegevens
- Contractnummer
- E-mailadres
- Oud bankrekeningnummer
- Nieuw bankrekeningnummer
Stuur een kopie bankafschrift mee van het nieuwe bankrekeningnummer. Let op: Zorg ervoor dat op de kopie van het bankafschrift duidelijk uw naam en nieuwe bankrekeningnummer zichtbaar zijn.
Zodra wij uw bankrekeningnummer hebben gewijzigd, ontvangt u een schriftelijke bevestiging van ons.
-
- Hoe geef ik een adreswijziging door?
Gaat u verhuizen of bent u bezig met een verhuizing? U kunt eenvoudig uw adreswijziging doorgeven via MijnDEFAM. Heeft u nog geen MijnDEFAM? U kunt hier MijnDEFAM aanvragen.
Heeft u nog geen MijnDEFAM en woont u al op het nieuwe adres? Stuurt u dan een e-mail naar info@defam.nl met onderstaande gegevens als bewijsstuk voor verhuizing:
-
- Voornaam
- Achternaam
- Contractnummer
- E-mailadres
- Geef aan: wie verhuist er mee? En wie niet?
- Volledig oude adres
- Volledig nieuwe adres
- Dit mag één van de volgende documenten zijn: een uittreksel BRP (Basis Registratie Personen), salarisstrook niet ouder dan 1 maand gestuurd in PDF, bankafschrift niet ouder dan 1 maand verstuurd in PDF, ondertekend huurcontract of een ondertekende hypotheekakte.
Zodra wij uw adreswijziging hebben verwerkt, ontvangt u een bevestiging van ons.
-
- Hoe lang duurt het verwerken van een wijziging in mijn persoonsgegevens?
Het verwerken van een wijziging duurt maximaal 5 werkdagen.
- Hoe neem ik contact op met DEFAM?
U op 3 manieren contact opnemen met DEFAM:
-
- Per e-mail:
U kunt uw e-mail sturen naar info@defam.nl - Telefonisch:
Het telefoonnummer van onze afdeling Klantenservice is: 030 – 659 66 00. Belt u voor een betalingsherinnering, betalingsachterstand of een wijziging in uw persoonlijke situatie? Dan kunt u contact opnemen met de afdeling Klantbeheer: 030 – 659 66 04. DEFAM is maandag tot en met vrijdag bereikbaar van 08:00 tot 17:30 uur. - Per post:
DEFAM BV
t.a.v. Afdeling Klantenservice
Postbus 178
3980 CD BUNNIK
- Per e-mail:
-
- Hoe geef ik een overlijden door aan DEFAM?
Gecondoleerd met het verlies van uw dierbare.
Om u te helpen bij het afhandelen van de lening(en) die de overledene bij DEFAM heeft lopen, kunt u het overlijden melden via onze medewerkers van Klantbeheer via 030 – 659 66 04. Zij zijn bereikbaar op werkdagen van 08.00 uur tot 17.30 uur.
- Ik ben arbeidsongeschikt geworden, wat nu?
DEFAM helpt u met het zoeken naar een oplossing om de lening terug te betalen. U kunt dit melden via onze medewerkers van Klantbeheer op 030 – 659 66 04. Zij zijn bereikbaar op werkdagen van 08.00 uur tot 17.30 uur.
- Hoe geef ik een scheiding door?
DEFAM helpt u om de zaken rondom de lening zo goed mogelijk te regelen. U kunt uw scheiding melden aan onze medewerkers van Klantbeheer op 030 – 659 66 04. Zij zijn bereikbaar op werkdagen van 08.00 uur tot 17.30 uur en helpen u met het zoeken van een oplossing om uw lening terug te betalen.
Gebruik en mogelijkheden van MijnDEFAM
- Welke informatie kan ik vinden in MijnDEFAM?
MijnDEFAM biedt u de volgende informatie:
-
- Gegevens van uw Financieel Adviseer
- Saldo van uw lening
- Opnameruimte bij een Doorlopend Krediet
- Bij- en afschrijvingen
- Rentepercentage
- Maandelijks incassobedrag & incassodatum
- Soort lening & looptijd
- Gekoppelde betaalrekening aan uw lening en de kredietlimiet
- Kredietlimiet
-
- Wat kan ik in MijnDEFAM?
Met MijnDEFAM kunt u overal en altijd uw lening eenvoudig online beheren.
Via uw smartphone, tablet, laptop of PC kunt u:-
- Uw saldo en bij- of afschrijvingen checken.
- Opnemen van een Doorlopend Krediet.
- Extra aflossen op uw lening met iDEAL.
- Uw rekening en/of jaaropgave van uw lening bekijken en downloaden. (alleen via laptop of PC)
- Wijzigingen doorgeven, zoals adres, bankrekeningnummer, e-mailadres en telefoonnummer.
-
- Waar vind ik hulp bij het activeren/inloggen in MijnDEFAM?
Ga naar defam.nl/mijn-defam voor hulp en meer informatie over het activeren van uw MijnDEFAM-account of het inloggen in MijnDEFAM. Hier vindt u onder andere een handleiding en veelgestelde vragen.
- Welke wijzigingen kan ik via MijnDEFAM doorgeven?
U kunt via MijnDEFAM de volgende wijzigingen voor uw lening doorgeven:
-
- Adres
- Telefoonnummer
- E-mailadres
- Gekoppelde betaalrekening
- Extra aflossen
U kunt uw lening ook beeindigen via MijnDEFAM. Klik op ‘direct aflossen’ en vink in MijnDEFAM bij ‘Volledig aflossen’ het vakje ‘Ik wil geen gebruik meer maken van mijn lening en zeg mijn lening op’ aan. Let op: doe dit tegelijk met volledig aflossen van uw lening in MijnDEFAM, anders vervalt deze mogelijkheid.
-
- Hoe vraag ik MijnDEFAM aan?
U kunt hier MijnDEFAM aanvragen. U ontvangt vervolgens binnen enkele dagen een brief met een activatiecode waarmee u uw MijnDEFAM-account kunt activeren in 5 stappen.
- Wanneer ontvang ik de activatiecode van MijnDEFAM?
U ontvangt uw (nieuwe) activatiecode van MijnDEFAM uiterlijk 5 werkdagen na ontvangst van uw ‘Welkomstbrief’ of nadat u een nieuwe activatiecode online heeft aangevraagd.
- Hoe vraag ik een nieuw wachtwoord aan voor MijnDEFAM?
Via deze link kunt u een nieuw wachtwoord aanvragen. Let op: maakt u nog geen gebruik van onze extra beveiliging (2-staps verificatie) download dan eerst de authenticator app via de appstore of playstore.
- Hoe vraag ik mijn gebruikersnaam op voor MijnDEFAM?
Via deze link kunt u uw gebruikersnaam opvragen.
- Wat is de link naar MijnDEFAM?
De link van MijnDEFAM is: https://www.mijndefam.nl
Via deze link kunt u eenvoudig inloggen. Controleer altijd of de link juist is voordat u er op klikt.Tip: sla deze link op in uw favorieten of ga altijd eerst naar www.defam.nl en klik daar op de button ‘MIJNDEFAM’.
- Wat kan ik zelf doen om de veiligheid van MijnDEFAM te waarborgen?
Veiligheid staat voorop bij het gebruik van MijnDEFAM of de MijnDEFAM-app. DEFAM stelt alles in het werk om deze veiligheid te waarborgen.
Via deze link kunt u lezen wat u zelf kunt doen om uw veiligheid bij het gebruik van MijnDEFAM te waarborgen.
- Waar moet een gebruikersnaam voor MijnDEFAM aan voldoen?
Uw gebruikersnaam moet minimaal bestaan uit 7 tekens zonder spaties.
De volgende tekens zijn niet toegestaan * " & ( ). - Waar kan ik het contractnummer van mijn lening vinden?
Het contractnummer van uw lening staat in de welkomstbrief en linksboven op uw contract/kredietovereenkomst.
U kunt het contractnummer ook vinden op uw bankafschrift bij de maandelijkse incasso. - Waar moet een wachtwoord voor MijnDEFAM aan voldoen?
Uw wachtwoord moet bestaan uit 8 tekens waarvan minimaal 1 hoofdletter, 1 kleine letter, 1 cijfer en 1 speciaal teken zoals bijvoorbeeld @, $, &, %, ?
Let op: gebruik nooit een wachtwoord dat u voor een andere website (heeft) gebruikt. - Wat zijn de voorwaarden van MijnDEFAM?
Download hier onder de voorwaarden voor MijnDEFAM
- Hoe lang duurt het aanvragen van MijnDEFAM?
Voor het activeren van MijnDEFAM heeft u een code nodig. U ontvangt deze activatiecode uiterlijk 5 werkdagen na ontvangst van uw ‘Welkomstbrief’ of nadat u online een nieuwe activatiecode heeft aangevraagd.
- Ontvang ik mijn jaaropgave ook via MijnDEFAM?
DEFAM zorgt ervoor dat u uw jaaropgave op tijd kunt downloaden voor uw aangifte. In ieder geval vóór 1 maart.
- Kan ik mijn rekeningafschrift downloaden?
Bij een Doorlopend Krediet kunt u uw rekeningafschrift downloaden onder de knop ‘Bij- en afschrijvingen’ op de ‘Homepage’ van MijnDEFAM.
- Ontvang ik ook maandelijks een rekeningafschrift voor mijn Persoonlijke Lening?
Nee, voor de Persoonlijke Lening sturen wij geen rekeningafschriften. Wel ontvangt u voor uw Persoonlijke Lening een jaaropgave.
- Kan ik de datum waarop ik mijn rekeningafschrift ontvang wijzigen?
Nee, dit kunt u niet wijzigen. Iedere 2de dag van de maand staat uw rekeningafschrift klaar in MijnDEFAM. Dit afschrift bevat alle ‘bij- en afschrijvingen’ van de vorige maand.
- Wanneer kan ik mijn (nieuwe) rekeningafschrift bekijken via MijnDEFAM?
Iedere 2de dag van maand kunt u via MijnDEFAM uw nieuwe rekeningafschrift downloaden.
- Ik wil MijnDEFAM activeren maar krijg een melding dat mijn e-mailadres onjuist is. Hoe kan dat?
Elk e-mailadres is uniek voor iedere gebruiker van MijnDEFAM. Heeft u of uw partner in het verleden een account aangemaakt met dit e-mailadres? Dan is het niet mogelijk dit e-mailadres nogmaals te gebruiken. U heeft dan een ander e-mailadres nodig om uw account te activeren. Lukt dit niet, neem dan contact op met onze medewerkers van de Klantenservice via 030 659 66 00. Zij zijn bereikbaar op werkdagen van 08.00 uur tot 17.30 uur.
- Ik kan mijn rekeningafschrift in MijnDEFAM niet inzien via mijn tablet of mobiele telefoon. Wat moet ik doen?
U kunt uw rekeningafschrift alleen downloaden via uw laptop en PC.
- Kan ik zoeken in de historie van mijn bij- en afschrijvingen?
Het is niet mogelijk om te zoeken in uw bij- en afschrijvingen. Wel heeft u tot 18 maanden inzage in uw bij- en afschrijvingen.
- Tot wanneer kan ik mijn rekeningafschriften in MijnDEFAM terugzien?
U heeft tot 18 maanden inzage in uw bij- en afschrijvingen.
- Kan ik mijn rekeningafschrift digitaal ontvangen?
Als u een MijnDEFAM account heeft, ontvangt u automatisch de rekeningafschriften digitaal. Iedere 2de dag van de maand staat uw rekeningoverzicht klaar in MijnDEFAM. U kunt uw rekeningafschrift downloaden onder de knop ‘Bij- en afschrijvingen’ op de ‘Homepage’ van MijnDEFAM.
- Ik zie meerdere authenticator codes staan, welke moet ik gebruiken?
Er is iets misgegaan met het koppelen van uw account. Neem daarom contact op met onze medewerkers van de Klantenservice via 030 659 66 00. Zij zijn op werkdagen bereikbaar tussen 08.00 uur en 17.30 uur. Zij helpen u verder.
- MijnDEFAM account is geblokkeerd, hoe kan ik het account deblokkeren?
Het MijnDEFAM account kan alleen gedeblokkeerd worden door onze Klantenservice. Neem daarom contact op met onze medewerkers van de Klantenservice 030 659 66 00. Zij zijn op werkdagen bereikbaar tussen 08.00 uur en 17.30 uur. Zij helpen u verder.
- Moet ik het account van mijn medecontractant activeren of kunnen wij samen gebruik maken van hetzelfde account?
Een MijnDEFAM account is persoonsgebonden. Dit houdt in dat alleen degene die het account geactiveerd heeft er gebruik van kan maken. Dit betekent ook dat DEFAM alleen deze persoon kan helpen met activeren of bij problemen met inloggen.
Informatie omtrent jaaropgave
- Wanneer ontvang ik mijn jaaropgave?
De jaaropgave over het afgelopen jaar stuurt DEFAM in januari van het daaropvolgende jaar. DEFAM zal dit gefaseerd doen waardoor we nu nog niet kunnen zeggen wanneer u uw jaaropgave precies ontvangt. Wij zorgen ervoor dat alle jaaropgaves ruim voor 1 maart zijn verstuurd zodat iedereen hem binnen heeft voordat de Vooraf ingevulde Aangifte (VIA) van de Belastingdienst klaarstaat.
- Hoe vraag ik een kopie van mijn jaaropgave aan?
U kunt kopieën van jaaropgave terug vinden in MijnDEFAM. Heeft u nog geen MijnDEFAM? Vraag dit dan hier aan.
Als u het jaaropgave dat u zoekt niet terug kunt vinden in MijnDEFAM dan kunt u een kopie van uw jaaropgave per e-mail opvragen. Stuur hiervoor een verzoek naar info@defam.nl. Vermeld bij uw verzoek altijd uw contractnummer. U ontvangt dan binnen enkele werkdagen deze kopie.
- Hoe weet ik of de rente die ik betaal kan aftrekken voor de inkomstenbelasting?
Neem voor een persoonlijk advies contact op met een belastingadviseur of de Belastingdienst.
- Voor welke leningen krijg ik een jaaropgave?
U ontvangt een jaaropgave voor alle leningen die u heeft bij DEFAM.
- Kan ik mijn jaaropgave eerder ontvangen?
Het is niet mogelijk om uw jaaropgave eerder te ontvangen. DEFAM zorgt ervoor dat u uw jaaropgave op tijd ontvangt voor uw aangifte. In ieder geval vóór 1 maart.
- Kan ik mijn jaaropgave digitaal of per post ontvangen?
Dat kan beide.
- Kan ik mijn jaaropgave downloaden op mijn telefoon?
Dat is op alle telefoons mogelijk, behalve op de iPhone. Wij adviseren dit op uw computer te doen.
- Wat is het Rechtspersonen Samenwerkingsverbanden Informatie Nummer (RSIN) van DEFAM, onderdeel van ALFAM B.V.?
Het Rechtspersonen Samenwerkingsverbanden Informatie Nummer (RSIN) van ALFAM Consumer Credit is 005361928.
Contactmogelijkheden en openingstijden
- De openingstijden van DEFAM
De medewerkers van onze Klantenservice zijn bereikbaar via 030 – 659 66 00 en de medewerkers van Klantbeheer via 030 – 659 66 04. Zij zijn op werkdagen bereikbaar van 8.00 uur tot 17.30 uur.
Veiligheid
- Wat kan ik zelf doen om de veiligheid van MijnDEFAM te waarborgen?
- Houdt uw wachtwoord en gebruikersnaam geheim.
- Geef uw gebruikersnaam en wachtwoord niet aan derden.
- Laat niemand meekijken bij inloggen.
- Bescherm uw inloggegevens. Uw inloggegevens zijn persoonsgebonden en geven u toegang tot alle leningen die op uw naam geregistreerd staan.
- Bekijk regelmatig uw saldo en transacties op uw bankafschrift en kijk of deze kloppen.
- Twijfelt u of vermoedt u dat u slachtoffer bent van fraude? Bel 030 569 6600 of stuur een e-mail naar info@defam.nl.
- Hoe check ik de echtheid van de link van MijnDEFAM?
- Controleer of de link begint met: https://
- Ga met uw muis of uw vinger op de link staan en controleer of de link klopt voordat u erop klikt. De juiste link is: https://www.mijndefam.nl.