
Veelgestelde vragen
‘In de veelgestelde vragen vinden wij alle antwoorden op onze vragen.’
Over DEFAM en 'Verantwoord lenen'
keyboard_arrow_down- Waarom DEFAM?keyboard_arrow_down
Bij DEFAM krijgt u verantwoord advies van een onafhankelijke financieel adviseur en leent u tegen een aantrekkelijke rente. Uw adviseur geeft u een advies dat past bij uw persoonlijke situatie.
- Wat betekent verantwoord lenen?keyboard_arrow_down
Een verantwoorde lening is een lening die nu én in de toekomst past bij uw persoonlijke situatie, zodat u deze zonder problemen kunt terugbetalen. Gaat uw persoonlijke situatie veranderen, bijvoorbeeld omdat u gaat scheiden? Dan kan dit gevolgen hebben voor uw lening. Neem daarom tijdig contact op met uw financieel adviseur.
Lees eventueel ook onze pagina met informatie en tips over verantwoord lenen.
- Is DEFAM geregistreerd bij de Autoriteit Financiële Markten (AFM) en voldoet DEFAM B.V.aan de eisen van de Wet financieel toezicht (Wft)?keyboard_arrow_down
DEFAM is geregistreerd bij de Autoriteit Financiële Markten (AFM) met vergunningnummer 12012683. Wij beschermen u tegen onverantwoorde leningen en staan voor ‘Verantwoord lenen’ in de zin van de Wet financieel toezicht (Wft). De Autoriteit Financiële Markten (AFM) houdt toezicht op de naleving hiervan.
- Waarop moet ik letten als ik een lening bij DEFAM wil afsluiten?keyboard_arrow_down
Uw financieel adviseur geeft u advies over een lening die goed bij uw persoonlijke situatie past en het doel van uw lening, bijvoorbeeld de aanschaf van een auto. Hij helpt u bij het afsluiten van een verantwoorde lening. Gaat u zelf leningen vergelijken, kijk dan ook altijd naar de voorwaarden van de lening en het doel van uw lening.
- Hoe bepaalt DEFAM haar rentetarief?keyboard_arrow_down
Wij werken volgens het principe van ‘Risk Based Pricing’: de hoogte van de rente is afhankelijk van het risico dat wij lopen. Als u bijvoorbeeld een offerte aanvraagt, dan kijken we onder andere naar uw inkomsten en uitgaven, uw gezinssituatie en of u andere leningen heeft. Daarna maken we een klantprofiel en ziet u welk rentetarief voor u geldt. Hoe lager het risico voor ons, hoe lager de rente voor u.
Zo is de rente opgebouwd
De rente die u betaalt, bestaat uit vier onderdelen:-
- De fundingkosten
- Het kredietrisico
- Onze bedrijfskosten
- Een winstopslag
Bekijk de actuele rentetarieven van de Persoonlijke Lening
Bekijk de actuele rentetarieven van de Flexibele Lening.
Bekijk de actuele rentetarieven van de WoonLening. -
- Wat zijn de IBAN en BIC (rekening) nummers van DEFAM?keyboard_arrow_down
De IBAN-rekeningnummers zijn: BIC DEFAM BV: NL83 ABNA 0243 2241 41 ABNANL2A DEFAM Financieringen: NL58 ABNA 0637 9713 29 ABNANL2A DEFAM Credit: NL71 ABNA 0846 8057 90 ABNANL2A DEFAM Flex: NL67 ABNA 0644 7244 04 ABNANL2A DEFAM Totaal: NL26 ABNA 0644 7243 66 ABNANL2A DEFAM Select: NL09 ABNA 0642 6132 73 ABNANL2A DEFAM Plus: NL21 ABNA 0243 0572 53 ABNANL2A - Wat is het Rechtspersonen Samenwerkingsverbanden Informatie Nummer (RSIN) van DEFAM, onderdeel van ALFAM B.V.?keyboard_arrow_down
Het Rechtspersonen Samenwerkingsverbanden Informatie Nummer (RSIN) van ALFAM Consumer Credit is 005361928.
- Wat is de klachtenprocedure van DEFAM?keyboard_arrow_down
Heeft u een klacht over uw tussenpersoon? Neem contact op met uw tussenpersoon en maak afspraken om uw klacht te verhelpen. Komt u er samen niet uit? Neem dan contact op met DEFAM via een e-mail of brief en vermeldt uw adresgegevens en contractnummer.
Bent u niet tevreden over de manier waarop wij uw klacht behandelen? Dan kunt u terecht bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening. Het Kifid is een onafhankelijke intermediair. Zij bemiddelen tussen financiële dienstverleners en consumenten als er een probleem is.
Lees onze klachtenregeling.
- Wat is het Bureau voor Krediet Registratie (BKR)?keyboard_arrow_down
Het Bureau Krediet Registratie (BKR) in Tiel registreert alle leningen die u afsluit. Deze registratie zorgt er voor dat geldverstrekkers, zoals DEFAM, kunnen zien of u al een lening heeft of heeft gehad. Alle klanten met een lening staan positief geregistreerd bij het BKR. Klanten met een betalingsachterstand op de lening hebben een negatieve registratie bij het BKR.
- Wat is de Wwft?keyboard_arrow_down
De Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) heeft de bestrijding van witwassen en terrorismefinanciering als doel.
Productinformatie
keyboard_arrow_down- Wat zijn de rentetarieven voor een Persoonlijke Lening?keyboard_arrow_down
Via deze link ziet u de actuele rente van de Persoonlijke Lening. De rente staat vast tijdens de hele looptijd. U betaalt maandelijks hetzelfde bedrag.
- Wat zijn de rentetarieven van de Flexibele Lening?keyboard_arrow_down
Via deze link ziet u de actuele rente van de Flexibele Lening. De rente is variabel en kan gedurende de looptijd wijzigen.
- Wat zijn de rentetarieven voor de WoonLening?keyboard_arrow_down
Via deze link ziet u de actuele rente van de WoonLening. De rente staat vast tijdens de hele looptijd. U betaalt maandelijks hetzelfde bedrag.
De WoonLening (Persoonlijke Lening Wonen) is een vorm van een persoonlijke lening en heeft een looptijd van 121 maanden tot en met 180 maanden.
- Wat is de looptijd van een WoonLening?keyboard_arrow_down
De looptijd is minimaal 121 maanden en maximaal 180 maanden.
- Wat zijn de voorwaarden van onze Persoonlijke Lening?keyboard_arrow_down
De (actuele) voorwaarden van onze verschillende Persoonlijke Leningen leest u hier hieronder:
Op uw kredietovereenkomst kunt u onderaan lezen welke voorwaarden op uw lening van toepassing zijn. Staan uw voorwaarden hier niet bij, dan kunt u deze per e-mail opvragen aan onze afdeling Klantenservice. Vergeet dan niet uw contractnummer te vermelden.
- Wat zijn de voorwaarden van onze Flexibele Lening?keyboard_arrow_down
De (actuele) voorwaarden van onze verschillende Doorlopende Kredieten leest u hier hieronder:
Op uw kredietovereenkomst kunt u onderaan lezen welke voorwaarden op uw lening van toepassing zijn. Staan uw voorwaarden hier niet bij, dan kunt u deze per e-mail opvragen aan onze afdeling Klantenservice. Vergeet dan niet uw contractnummer te vermelden.
- Wat zijn de voorwaarden van de WoonLening?keyboard_arrow_down
De (actuele) voorwaarden van onze WoonLening (Persoonlijke Lening Wonen) leest u hier hieronder:
Op uw kredietovereenkomst kunt u onderaan lezen welke voorwaarden op uw lening van toepassing zijn. Staan uw voorwaarden hier niet bij, dan kunt u deze per e-mail opvragen aan onze afdeling Klantenservice. Vergeet dan niet uw contractnummer te vermelden.
Lening aanvragen
keyboard_arrow_down- Hoe weet ik of lenen bij mij past?keyboard_arrow_down
Als u gaat lenen, doe dat dan bewust. Laat u uitgebreid adviseren door uw tussenpersoon.
Het is belangrijk dat uw lening past bij uw persoonlijke situatie en dat u de lening ook in de toekomst kunt terugbetalen, ook als uw persoonlijke situatie verandert.
- Hoe vraag ik een offerte voor een lening aan?keyboard_arrow_down
Wilt u een offerte aanvragen voor het oversluiten van een bestaande lening of een nieuwe lening aanvragen? DEFAM werkt samen met tussenpersonen. Uw tussenpersoon helpt u graag verder.
Heeft u nog geen tussenpersoon?
Bel onze Klantenservice op (030) 659 66 00 voor een tussenpersoon bij u in de buurt.Wilt u meer weten over verantwoord lenen? Kijk op onze pagina over Verantwoord Lenen
- Hoe vind ik een tussenpersoon / adviseur die samenwerkt met DEFAM?keyboard_arrow_down
Heeft u nog geen tussenpersoon?
Bel onze Klantenservice op (030) 659 66 00 voor een tussenpersoon bij u in de buurt. - Ik ben een ondernemer. Kan ik een lening aanvragen bij DEFAM?keyboard_arrow_down
DEFAM verstrekt alleen leningen aan particulieren. Bent u op zoek naar financiering voor een bedrijfsauto? Neem dan contact op met onze zusteronderneming Alpha Credit Nederland.
- Hoe verloopt het aanvraagproces van een lening?keyboard_arrow_down
Uw tussenpersoon geeft u op basis van uw huidige inkomsten en uitgaven een advies en checkt in samenwerking met ons of de lening past bij uw financiële situatie zodat u de lening kunt terugbetalen. Deze check houdt het volgende in:
-
- Wij voeren een BKR toets uit om te kijken of u de lening nu en ook in de toekomst kunt terugbetalen.
- Bij het beoordelen van uw inkomsten en uitgaven volgen wij de VFN Gedragscode.
Daarnaast is er een aantal basisvoorwaarden waaraan u moet voldoen om een lening te kunnen krijgen. Deze basisvoorwaarden vindt u in onze klantbrochure
-
- Waarom wordt de aanvraag van mijn lening getoetst en geregistreerd bij het Bureau Krediet Registratie (BKR)?keyboard_arrow_down
DEFAM is aangesloten bij het Bureau Krediet Registratie (BKR) in Tiel. Als u een lening bij ons aanvraagt, zijn wij verplicht om bij het BKR te toetsen of u nog meer leningen heeft. Als u een lening bij ons afsluit, moeten wij dit ook altijd melden aan het BKR. U heeft dan een positieve registratie bij het BKR.
- Ik ben geregistreerd bij het BKR. Kan ik dan een lening aanvragen?keyboard_arrow_down
Een eerdere lening hoeft geen bezwaar te zijn om nog een lening af te sluiten. Alle klanten met een lening staan positief geregistreerd bij het BKR. Klanten met een betalingsachterstand op de lening hebben een negatieve registratie bij het BKR.
Uw tussenpersoon bekijkt samen met u of het verantwoord is om (meer) geld te lenen.
Heeft u nog geen tussenpersoon?
Bel onze Klantenservice op (030) 659 66 00 voor een tussenpersoon bij u in de buurt. - Welke leningen biedt DEFAM aan?keyboard_arrow_down
Bij DEFAM kunt u kiezen tussen verschillende varianten van een Persoonlijke Lening, Woonlening of een Flexibele Lening. Uw tussenpersoon adviseert u welk product het best past bij uw persoonlijke situatie.
- Hoeveel kan ik lenen?keyboard_arrow_down
Hoeveel u kunt lenen, is afhankelijk van uw persoonlijke situatie. Onze Leentool houdt hiermee rekening. Binnen 1 minuut weet u meer.
- Waar moet ik op letten bij het afsluiten van een lening?keyboard_arrow_down
Uw tussenpersoon geeft u advies over een lening die goed bij uw persoonlijke situatie past en bij het doel waarvoor u het geld wilt lenen. Hij helpt u om een verantwoorde lening af te sluiten. Als u zelf leningen gaat vergelijken, kijk dan ook altijd naar de voorwaarden van de lening en het doel waarvoor u de lening wilt gebruiken.
- Moet ik een huiseigenaar lening gebruiken voor het verbeteren van mijn woning?keyboard_arrow_down
Nee, dat is geen verplichting. U kunt zelf bepalen waarvoor u de lening gebruikt.
- Biedt DEFAM ook een lening aan met een langere opname periode dan 36 maandenkeyboard_arrow_down
Leningen met een langere opnameperiode dan 36 maanden bieden wij niet aan. Als u een Flexibele Lening afsluit kunt u de eerste 36 maanden vrij geld opnemen, aflossen en afgeloste bedragen weer opnieuw opnemen.
- Blijft de rente van mijn Flexibele Lening na de opnameperiode van 36 variabel?keyboard_arrow_down
De Flexibele Lening is een vorm van een Doorlopend Krediet. Dat betekent dat de rente tijdens de hele looptijd variabel is, ook na 36 maanden.
- Wanneer kan ik een WoonLening afsluiten?keyboard_arrow_down
De WoonLening is voor huiseigenaren die hun huis willen verbouwen of verbeteren.
- Waarvoor kan ik de WoonLening gebruiken?keyboard_arrow_down
U kunt de WoonLening gebruiken voor verbouwing of verbetering van de woning. U komt alleen in aanmerking voor een WoonLening als u een eigen woning bezit.
U kunt met de WoonLening geen andere leningen oversluiten. Ook niet als de oorspronkelijke lening gebruikt is voor een verbouwing of verbetering van de woning.
- Moet ik naar de notaris voor een WoonLening?keyboard_arrow_down
Nee, dat is niet nodig. Wij vragen voor de WoonLening geen onderpand.
- Heb ik een taxatierapport nodig om een WoonLening af te sluiten?keyboard_arrow_down
Nee, dat heeft u niet nodig. Wij vragen voor de WoonLening geen onderpand.
- Kan ik de WoonLening gebruiken om mijn lopende krediet over te sluiten?keyboard_arrow_down
U kunt de WoonLening niet gebruiken om andere leningen over te sluiten. Ook niet als de oorspronkelijke lening gebruikt is voor een verbouwing of verduurzaming van de woning.
Aflossen en opnemen van uw lening
keyboard_arrow_down- Ik heb een extra aflossing gedaan op mijn Doorlopend Krediet (Flexibele Lening). Wanneer is dit zichtbaar op mijn afschrift?keyboard_arrow_down
Het duurt 3 werkdagen voordat een extra aflossing verwerkt is. Heeft u uw extra aflossing aan het einde van de maand gedaan en staat deze niet op uw rekeningoverzicht? Dan staat uw extra aflossing op uw volgende rekeningoverzicht.
Heeft u MijnDEFAM? Hiermee kunt u zelf zien wanneer uw extra aflossing verwerkt is.
Heeft u nog geen MijnDEFAM? Dan kunt u hier MijnDEFAM aanvragen.
- Kan mijn lening worden afgelost door bijvoorbeeld een familielid vanaf een ander rekeningnummer?keyboard_arrow_down
Ja, dat kan. Houdt er wel rekening mee dat dit een langere verwerkingstijd heeft dan wanneer het geld van de bij ons bekende rekeningnummer afkomstig is.
Vermeld bij een overboeking altijd uw contractnummer.
- Kan ik ook vanaf een ander rekeningnummer een aflossing doen op mijn lening?keyboard_arrow_down
Ja, dat kan. Houdt er wel rekening mee dat dit een langere verwerkingstijd heeft dan wanneer het geld van de bij ons bekende rekeningnummer afkomstig is.
Vermeld bij een overboeking altijd uw contractnummer.
- Mag ik minder per maand aflossen op mijn lening?keyboard_arrow_down
Bespreek dit eerst met uw tussenpersoon. Uw tussenpersoon kan u adviseren over de mogelijkheden. Het is goed om te weten dat minder aflossen nu gunstig kan zijn, maar in de toekomst een zwaardere last voor u kan betekenen.
De gegevens van uw tussenpersoon vindt u in MijnDEFAM of op de voorzijde van uw rekeningoverzicht.
- Hoe kan ik extra aflossen op mijn lening?keyboard_arrow_down
Heeft u MijnDEFAM dan kunt u eenvoudig met de knop ‘Aflossen’ en hierna ‘Extra aflossen’, via een iDEAL betaling, een extra aflossing doen op uw lening.
Heeft u nog geen MijnDEFAM? Dan kunt u hier MijnDEFAM aanvragen.
Let op: Wilt u een extra aflossing doen op uw Persoonlijke Lening?
U kunt het bedrag dat u extra wilt aflossen overboeken naar het juiste IBAN rekeningnummer onder vermelding van uw contractnummer.
- Heeft u deze afgesloten NA 1 september 2014 dan is dit kosteloos.
- Heeft u VOOR deze datum uw Persoonlijke Lening afgesloten en is de resterende looptijd van uw lening nog een jaar of minder? Dan betaalt u 0,5% kosten over het bedrag dat u te vroeg aflost. Is de resterende looptijd van uw lening nog langer dan een jaar? Dan betaalt u 1% kosten over het bedrag dat u te vroeg aflost.
- Hoe lang duurt het voordat een storting vanaf mijn gekoppelde betaalrekening is bijgeschreven op mijn Doorlopend Krediet of Persoonlijke Lening?keyboard_arrow_down
Het bijschrijven van een storting op uw Doorlopend Krediet (Flexibele Lening) of Persoonlijke Lening duurt maximaal 5 werkdagen.
- Hoe kan ik mijn lening volledig aflossen?keyboard_arrow_down
Heeft u MijnDEFAM?
Via de knop ‘Aflossen’ en daarna ‘Volledig aflossen’ kunt u het bedrag opvragen dat u nog moet betalen (openstaand saldo). U ontvangt na 24 uur antwoord. Hierna kunt u met een iDEAL betaling uw Doorlopend Krediet (Flexibele Lening) of Persoonlijke Lening aflossen en opzeggen.Heeft u geen MijnDEFAM?
Neem dan contact op met uw tussenpersoon. De gegevens van uw tussenpersoon vindt u op uw afschrift en op uw contract. - Hoe beëindig ik mijn kredietovereenkomst?keyboard_arrow_down
Heeft u MijnDEFAM?
Dan kunt u eenvoudig via de knop ‘Aflossen’ en hierna ‘Volledig aflossen’ het bedrag opvragen dat u nog moet betalen. Hierna kunt u met een iDEAL betaling uw Doorlopend Krediet (Flexibele Lening) of Persoonlijke Lening volledig aflossen en opzeggen.Heeft u een Doorlopend Krediet (Flexibele Lening) en geen MijnDEFAM?
Neem contact op met onze Klantenservice op (030) 659 66 00 en vraag naar welk bedrag u nog moet betalen om uw lening volledig af te lossen. Vermeld bij uw overboeking in de omschrijving uw contractnummer, dan verwerken wij de betaling. Stuur hierna onze Klantenservice een e-mail en geef hierin aan dat u de kredietovereenkomst wilt beëindigen.Heeft u een Persoonlijke Lening en geen MijnDEFAM?
Uw kredietovereenkomst loopt automatisch af aan het einde van de contractdatum als u uw lening volledig heeft afgelost. Is uw lening nog niet volledig afgelost? Neem dan contact op met onze Klantenservice op (030) 659 66 00 en vraag naar welk bedrag u nog moet betalen om uw lening volledig af te lossen. Vermeld bij uw overboeking in de omschrijving uw contractnummer, dan verwerken wij de betaling.Let op:
- Heeft u deze afgesloten NA 1 september 2014 dan is dit kosteloos.
- Heeft u VOOR deze datum uw Persoonlijke Lening afgesloten en is de resterende looptijd van uw lening nog een jaar of minder? Dan betaalt u 0,5% kosten over het bedrag dat u te vroeg aflost. Is de resterende looptijd van uw lening nog langer dan een jaar? Dan betaalt u 1% kosten over het bedrag dat u te vroeg aflost.
- Wilt u een maandelijkse aflossing van uw Persoonlijke Lening vóóruit betalen?keyboard_arrow_down
Dit kunt u doen door:
-
- het bedrag over te boeken naar het juiste IBAN rekeningnummer. Vermeldt uw contractnummer in de omschrijving;
- hierna uw incasso te storneren. Wij verrekenen deze met uw vooruit betaling.
-
- Wat is het minimale bedrag dat ik van mijn lening kan opnemen?keyboard_arrow_down
Het minimale bedrag dat u kunt opnemen is €100,- per opname.
- Hoe kan ik afgeloste bedragen van mijn lening weer opnieuw opnemen?keyboard_arrow_down
Via MijnDEFAM kunt u afgeloste bedragen van uw Doorlopend Krediet weer opnemen. Voor de Flexibele Lening geldt dat u alleen gebruik kunt maken van opnamemogelijkheden in de eerste 36 maanden van de looptijd.
Het is goed om te weten dat nieuwe opnames van uw Doorlopend Krediet de looptijd van uw krediet kunnen verlengen. Ook kan uw maandbedrag stijgen.
Heeft nog geen MijnDEFAM? U kunt hier MijnDEFAM aanvragen.
- Hoe kan ik een opname doen van mijn Doorlopend Krediet (Flexibele Lening)?keyboard_arrow_down
Heeft u MijnDEFAM? Dan kunt u eenvoudig, als er kredietruimte is, een opname doen van uw Doorlopend Krediet (Flexibele Lening).
Heeft u een Doorlopend Krediet (Flexibele Lening), maar nog geen MijnDEFAM?
Dan kunt u hier MijnDEFAM aanvragen. - Hoe lang duurt het voordat een opname via MijnDEFAM van mijn Doorlopend Krediet is bijgeschreven op mijn gekoppelde betaalrekening?keyboard_arrow_down
Het bijschrijven van een opname op uw gekoppelde betaalrekening duurt maximaal 2 werkdagen.
Informatie over uw lening
keyboard_arrow_down- Waar kan ik de gegevens van mijn tussenpersoon/adviseur vinden?keyboard_arrow_down
De gegevens van uw tussenpersoon vindt u in MijnDEFAM, op uw afschrift en op uw contract.
- Hoe kan ik mijn kredietlimiet verlagen?keyboard_arrow_down
Gebruik dit formulier om uw kredietlimiet te verlagen. Neem wel eerst contact op met uw tussenpersoon. Hij of zij kan u hierbij helpen.
De gegevens van uw tussenpersoon vindt u op de home pagina in MijnDEFAM of op de voorzijde van uw afschrift.
- Hoe kan ik mijn kredietlimiet verhogen?keyboard_arrow_down
Neem hiervoor contact op met uw tussenpersoon. Uw tussenpersoon bekijkt of uw wens past binnen uw persoonlijke situatie zodat uw lening verantwoord blijft. De gegevens van uw tussenpersoon vindt u op de home pagina in MijnDEFAM of op de voorzijde van uw afschrift.
- Hoe kan ik zien hoeveel ik maandelijks aan rente betaal?keyboard_arrow_down
Heeft u een Doorlopend Krediet (Flexibele Lening)?
Dan kunt u via MijnDEFAM of uw rekeningoverzichten zien wat u maandelijks aan rente betaalt.Heeft u een Persoonlijke Lening?
Dan ziet u op uw jaaroverzicht hoeveel rente u dat jaar heeft betaald.
Kijk bij de veelgestelde vragen bij de categorie “Jaaroverzicht" voor de vragen en antwoorden. - Wat is de hoogte van de rente van mijn lening?keyboard_arrow_down
Via MijnDEFAM of uw rekening- en/of jaaroverzicht bij ‘debetrentevoet’ kunt u zien wat de hoogte van de rente is die u betaalt.
- Wanneer schrijven jullie het maandbedrag van mijn rekening af?keyboard_arrow_down
U heeft een Doorlopend Krediet (Flexibele Lening):
Heeft u de lening vóór de 15de van de maand afgesloten? Dan schrijven wij het eerste maandbedrag op de laatste werkdag van dezelfde maand van uw rekening af. Heeft u de lening na de 15de van de maand afgesloten? Dan schrijven wij het eerste maandbedrag op de laatste werkdag van de volgende maand van uw rekening af. Hierna schrijven wij het maandbedrag op de laatste dag van de maand van uw rekening af.Let op: De eerste afschrijving kan 5 werkdagen langer duren voordat deze zichtbaar is in MijnDEFAM of op uw afschrift
U heeft een Persoonlijke Lening:
In het Welkomstbrief die u bij uw lening heeft ontvangen vindt u de incassodatum en het bedrag dat wij maandelijks afschrijven. - Kan de hoogte van de rente wijzigen tijdens de looptijd van mijn lening?keyboard_arrow_down
Bij een Doorlopend Krediet (Flexibele Lening) is de rente variabel. Dit betekent dat de rente tijdens de looptijd van de lening omhoog of omlaag kan gaan. Klik hier voor meer informatie.
Bij een Persoonlijke Lening staat de rente vast gedurende de hele looptijd van de lening. Klik hier voor meer informatie.
- Wanneer ontvang ik mijn afschrift?keyboard_arrow_down
Heeft u MijnDEFAM en een Doorlopend Krediet? Dan zetten wij hier maandelijks voor de 15e een afschrift voor u klaar. Bij een Persoonlijke Lening ontvangt u een keer per jaar een jaaroverzicht/jaaropgave (tussen 14 en 28 januari) in MijnDEFAM.
Heeft u geen MijnDEFAM en een Doorlopend Krediet? Dan ontvangt u maandelijks per post voor de 15e een afschrift. Bij een Persoonlijke Lening ontvangt u per post één keer per jaar in januari uw jaaroverzicht/jaaropgave.
- Ik heb onlangs een lening afgesloten bij DEFAM. Wat moet ik doen als ik hier toch geen gebruik van wil maken?keyboard_arrow_down
Neemt u hiervoor op werkdagen van 8:00 uur tot 17:00 uur contact op met onze Klantenservice via (030) 659 66 00.
- Hoe vraag ik een kopie van mijn overeenkomst op?keyboard_arrow_down
U vraagt eenvoudig een kopie van uw overeenkomst op door een e-mail te sturen naar info@defam.nl met onderstaande gegevens:
-
- Voornaam
- Achternaam
- Contractnummer
- Geboortedatum
- E-mailadres
Wij sturen u de kopie binnen 2 werkdagen via e-mail naar u toe.
-
- Kan ik het maandbedrag van mijn lening met een acceptgiro betalen?keyboard_arrow_down
U kunt het maandbedrag uitsluitend via een automatische incasso of een periodieke overboeking betalen.
- Kan ik besparen op mijn huidige lening door deze over te sluiten naar DEFAM?keyboard_arrow_down
DEFAM werkt samen met tussenpersonen. Uw tussenpersoon helpt u graag verder. Heeft u nog geen tussenpersoon?
Bel onze Klantenservice op (030) 659 66 00 voor een tussenpersoon bij u in de buurt.
- Kan ik tijdelijk uitstel van betaling van mijn maandbedrag krijgen?keyboard_arrow_down
U moet elke maand een deel van uw lening terugbetalen.
Verwacht u dat u het maandbedrag niet kunt betalen of heeft u al een betalingsachterstand? Neem dan contact op met onze medewerkers van de afdeling Klantbeheer via telefoonnummer (030) 659 66 04.
We zoeken dan gezamenlijk naar een passende oplossing.
Wijzigingen in uw persoonlijke situatie
keyboard_arrow_down- Hoe geef ik een nieuw bankrekeningnummer door?keyboard_arrow_down
U kunt eenvoudig uw bankrekeningnummer wijzigen door onderstaande gegevens te mailen naar info@defam.nl
-
- Voornaam
- Achternaam
- Adresgegevens
- Contractnummer
- E-mailadres
- Oud bankrekeningnummer
- Nieuw bankrekeningnummer
Stuur een kopie bankafschrift mee van het nieuwe bankrekeningnummer. Let op: Zorg ervoor dat op de kopie van het bankafschrift duidelijk uw naam en nieuwe bankrekeningnummer zichtbaar zijn.
Zodra wij uw bankrekeningnummer hebben gewijzigd, ontvangt u een schriftelijke bevestiging van ons.
-
- Hoe geef ik een adreswijziging door?keyboard_arrow_down
Gaat u verhuizen of bent u bezig met een verhuizing? U kunt eenvoudig uw adreswijziging doorgeven via MijnDEFAM. Heeft u nog geen MijnDEFAM? U kunt hier MijnDEFAM aanvragen.
Heeft u nog geen MijnDEFAM en woont u al op het nieuwe adres? Stuurt u dan een e-mail naar info@defam.nl met onderstaande gegevens:
-
- Voornaam
- Achternaam
- Contractnummer
- E-mailadres
- Geef aan: wie verhuist er mee? En wie niet?
- Volledig oude adres
- Volledig nieuwe adres
- Kopie salarisstrook, bankafschrift, uittreksel GBA (Gemeentelijke Basis Administratie), een getekend huurcontract of een getekende hypotheekofferte.
Zodra wij uw adreswijziging hebben verwerkt, ontvangt u een schriftelijke bevestiging van ons.
-
- Hoe geef ik een nieuw telefoonnummer door?keyboard_arrow_down
U kunt eenvoudig uw telefoonnummer wijzigen via MijnDEFAM.
Heeft u nog geen MijnDEFAM? U kunt hier MijnDEFAM aanvragen. - Hoe lang duurt het verwerken van een wijziging in mijn persoonsgegevens?keyboard_arrow_down
Het verwerken van een wijziging duurt maximaal 5 werkdagen.
- Hoe neem ik contact op met DEFAM?keyboard_arrow_down
U op 3 manieren contact opnemen met DEFAM:
-
- Per e-mail:
U kunt uw e-mail sturen naar info@defam.nl - Telefonisch:
Het telefoonnummer van onze afdeling Klantenservice is: 030 – 659 66 00. Belt u voor een betalingsherinnering, betalingsachterstand of een wijziging in uw persoonlijke situatie? Dan kunt u contact opnemen met de afdeling Klantbeheer: 030 – 659 66 04.We zijn maandag tot en met vrijdag bereikbaar van 08:00 tot 17:00 uur. - Per post:
DEFAM BV
t.a.v. Afdeling Klantenservice
Postbus 178
3980 CD BUNNIK
- Per e-mail:
-
- Hoe geef ik een (nieuw) e-mailadres door aan DEFAM?keyboard_arrow_down
Heeft u MijnDEFAM dan kunt u via de profiel pagina uw e-mail adres wijzigen.
Heeft u geen MijnDEFAM?
Stuurt u dan een e-mail naar info@defam.nl en vermeldt hierin uw:-
- Naam
- Adres
- Postcode
- Woonplaats
- Contractnummer
- Oude- en nieuwe e-mail adres
Uw contractnummer staat op uw kredietovereenkomst of op het maandelijkse incasso-overzicht van uw lening.
-
- Hoe geef ik een overlijden door aan DEFAM?keyboard_arrow_down
Gecondoleerd met het verlies van uw dierbare.
Om u te helpen bij het afhandelen van de lening(en) die de overledene bij DEFAM heeft lopen, kunt u het overlijden melden via onze medewerkers van de afdeling Klantbeheer op (030) 659 66 04.
- Ik ben arbeidsongeschikt geworden, wat nu?keyboard_arrow_down
Wij helpen u met het zoeken naar een oplossing om de lening terug te betalen. U kunt dit melden via onze medewerkers van de afdeling Klantbeheer op (030) 659 66 04.
- Hoe geef ik een scheiding door?keyboard_arrow_down
Wij helpen u om de zaken rondom de lening zo goed mogelijk te regelen. U kunt uw scheiding melden aan onze medewerkers van de afdeling Klantbeheer op (030) 659 66 04.
MijnDEFAM
keyboard_arrow_down- Welke informatie over mijn lening biedt MijnDEFAM?keyboard_arrow_down
MijnDEFAM biedt u de volgende informatie:
-
- Uw tussenpersoon
- Saldo van uw lening
- Opnameruimte bij een Doorlopend Krediet
- Bij- en afschrijvingen
- Rentepercentage
- Maandelijks incassobedrag
- Soort lening & looptijd
- Gekoppelde betaalrekening aan uw lening en de kredietlimiet
-
- Wat zijn de mogelijkheden van MijnDEFAM?keyboard_arrow_down
Met MijnDEFAM kunt u overal en altijd uw lening eenvoudig online beheren.
Via uw smartphone, tablet, laptop of PC kunt u:-
- Uw saldo en bij- of afschrijvingen checken.
- Opnemen van een Doorlopend Krediet.
- Extra aflossen op uw lening met iDEAL.
- Uw rekening en/of jaaroverzichten van uw Doorlopend Krediet bekijken en downloaden. (alleen via laptop of PC)
- Checken of uw lening nog past bij uw persoonlijke situatie met de ‘Lening Check’.
- Wijzigingen doorgeven, zoals adres en telefoonnummer.
-
- Waar vind ik hulp bij het activeren/inloggen in MijnDEFAM?keyboard_arrow_down
Ga naar defam.nl/mijn-defam voor hulp en meer informatie over het activeren van uw MijnDEFAM-account of het inloggen in MijnDEFAM. Hier vindt u onder andere een handleiding en veelgestelde vragen.
- Welke wijzigingen kan ik via MijnDEFAM doorgeven?keyboard_arrow_down
U kunt via MijnDEFAM de volgende wijzigingen voor uw lening doorgeven:
-
- Adres
- Telefoonnummer
- E-mailadres
- Gekoppelde betaalrekening
- Extra aflossen
Let op: momenteel kunt u in MijnDEFAM uw lening inzien, geld opnemen van een Doorlopend Krediet, extra aflossen en uw bankrekeningnummer, e-mailadres en wachtwoord wijzigen. Wij werken hard aan het beschikbaar maken van de overige functionaliteiten. Onze excuses voor het ongemak.
-
- Hoe vraag ik MijnDEFAM aan?keyboard_arrow_down
U kunt hier MijnDEFAM aanvragen. U ontvangt vervolgens binnen enkele dagen een brief met een activatiecode waarmee u uw MijnDEFAM-account kunt activeren in 5 stappen.
- Hoe vraag ik een nieuwe activatiecode op voor MijnDEFAM?keyboard_arrow_down
U kunt hier een nieuwe activatiecode voor MijnDEFAM aanvragen.
- Wanneer ontvang ik de activatiecode van MijnDEFAM?keyboard_arrow_down
U ontvangt uw (nieuwe) activatiecode van MijnDEFAM uiterlijk 5 werkdagen na ontvangst van uw ‘Welkomstbrief’ of nadat u een nieuwe activatiecode online heeft aangevraagd.
- Hoe vraag ik een nieuw wachtwoord aan voor MijnDEFAM?keyboard_arrow_down
Via deze link kunt u een nieuw wachtwoord aanvragen.
- Hoe vraag ik mijn gebruikersnaam op voor MijnDEFAM?keyboard_arrow_down
Via deze link kunt u uw gebruikersnaam opvragen.
- Wat is de link naar MijnDEFAM?keyboard_arrow_down
De link van MijnDEFAM is: https://www.mijndefam.nl
Via deze link kunt u eenvoudig inloggen. Controleer altijd of de link juist is voordat u er op klikt.Tip: sla deze link op in uw favorieten of ga altijd eerst naar www.defam.nl en klik daar op de button ‘MIJNDEFAM’.
- Wat kan ik zelf doen om de veiligheid van MijnDEFAM te waarborgen?keyboard_arrow_down
Veiligheid staat voorop bij het gebruik van MijnDEFAM of de MijnDEFAM-app. DEFAM stelt alles in het werk om deze veiligheid te waarborgen.
Via deze link kunt u lezen wat u zelf kunt doen om uw veiligheid bij het gebruik van MijnDEFAM te waarborgen.
- Waar moet een gebruikersnaam voor MijnDEFAM aan voldoen?keyboard_arrow_down
Uw gebruikersnaam moet minimaal bestaan uit 7 tekens zonder spaties.
De volgende tekens zijn niet toegestaan * " & ( ). - Waar kan ik het contractnummer van mijn lening vinden?keyboard_arrow_down
Het contractnummer van uw lening staat in de welkomstbrief en linksboven op uw contract/kredietovereenkomst. Deze kredietovereenkomst heeft u samen met de welkomstbrief ontvangen.
U kunt het contractnummer ook vinden op uw bankafschrift bij de maandelijkse incasso. - Waar moet een wachtwoord voor MijnDEFAM aan voldoen?keyboard_arrow_down
Uw wachtwoord moet bestaan uit 8 tekens waarvan minimaal 1 hoofdletter, 1 kleine letter, 1 cijfer en 1 speciaal teken zoals bijvoorbeeld @, $, &, %, ?
Let op: gebruik nooit een wachtwoord dat u voor een andere website (heeft) gebruikt. - Waar kan ik de MijnDEFAM app downloaden?keyboard_arrow_down
- Wat zijn de voorwaarden van MijnDEFAM?keyboard_arrow_down
Download hier onder de voorwaarden voor MijnDEFAM
- Hoe lang duurt het aanvragen van MijnDEFAM?keyboard_arrow_down
Voor het activeren van MijnDEFAM heeft u een code nodig. U ontvangt deze activatiecode uiterlijk 5 werkdagen na ontvangst van uw ‘Welkomstbrief’ of nadat u online een nieuwe activatiecode heeft aangevraagd.
- Ontvang ik mijn jaaroverzicht ook via MijnDEFAM?keyboard_arrow_down
Ja, u ontvangt vanaf januari via MijnDEFAM een bericht met uw jaaroverzicht.
- Kan ik mijn rekeningoverzicht downloaden?keyboard_arrow_down
Ja. Uw rekeningoverzicht is een pdf-bestand dat u kunt downloaden onder de knop ‘Bij- en afschrijvingen’ op de ‘Homepage’ van MijnDEFAM.
- Ontvang ik ook maandelijks een rekeningoverzicht voor mijn Persoonlijke Lening?keyboard_arrow_down
Nee, voor de Persoonlijke Lening sturen wij geen rekeningoverzichten. Wel ontvangt u voor uw Persoonlijke Lening een jaaroverzicht in MijnDEFAM.
- Kan ik de datum waarop ik mijn rekeningoverzicht ontvang wijzigen?keyboard_arrow_down
Nee, dit kunt u niet wijzigen. Iedere 2de dag van de maand staat uw rekeningoverzicht klaar in MijnDEFAM. Dit overzicht bevat alle ‘bij- en afschrijvingen’. van de vorige maand.
Actuele ‘bij- en afschrijvingen’ kunt u zien in uw overzicht op de homepage van MijnDEFAM onder ‘bij- en afschrijvingen’. - Wanneer kan ik mijn (nieuwe) rekeningoverzicht bekijken via MijnDEFAM?keyboard_arrow_down
Iedere 2de dag van maand kunt u via MijnDEFAM uw nieuwe rekeningoverzicht downloaden.
- Waar kan ik mijn rekeningoverzicht vinden in MijnDEFAM?keyboard_arrow_down
Klik op de knop ‘Bij- en afschrijvingen’ op de homepage om uw rekeningoverzicht in te zien en te downloaden.
- Ik kan mijn rekeningoverzicht in MijnDEFAM niet inzien via mijn tablet of mobiele telefoon. Wat moet ik doen?keyboard_arrow_down
U kunt uw rekeningoverzicht alleen downloaden via uw laptop en PC. Binnenkort kunt u uw rekeningoverzicht ook via uw tablet of mobiele telefoon downloaden.
- Kan ik zoeken in de historie van mijn bij- en afschrijvingen?keyboard_arrow_down
Nee, dat is niet mogelijk.
- Tot wanneer kan ik mijn rekeningoverzichten in MijnDEFAM terugzien?keyboard_arrow_down
U kunt terugkijken in uw rekeningoverzichten tot augustus 2017 voor uw Doorlopend Krediet. Voor uw Persoonlijke Lening kunt u terugkijken tot 1 februari 2018.
- Ontvang ik nog rekeningoverzichten per post als ik MijnDEFAM activeer?keyboard_arrow_down
Via MijnDEFAM kunt u uw rekeningoverzichten bekijken en downloaden. Daarom ontvangt u geen rekeningoverzichten meer per post als u MijnDEFAM activeert.
Jaaroverzicht
keyboard_arrow_down- Wanneer ontvang ik mijn jaaroverzicht?keyboard_arrow_down
De jaaroverzichten over 2020 sturen wij vanaf januari 2021. Wij zullen dit gefaseerd doen waardoor we nu nog niet kunnen zeggen wanneer u uw jaaroverzicht precies ontvangt. Wij zorgen ervoor dat alle jaaroverzicht ruim voor 1 maart 2021 zijn verstuurd zodat iedereen hem binnen heeft voordat de Vooringevulde Aangifte (VIA) van de Belastingdienst klaarstaat.
- Hoe vraag ik een kopie jaaroverzicht aan?keyboard_arrow_down
U kunt kopieën van jaaroverzicht terug vinden in MijnDEFAM.
Als u het jaaroverzicht dat u zoekt niet terug kunt vinden in MijnDEFAM dan kunt u een kopie van uw jaaroverzicht of jaaropgave per e-mail opvragen. Stuur hiervoor een verzoek naar info@defam.nl. Vermeld bij uw verzoek altijd uw contractnummer.
- Hoe weet ik of de rente die ik betaal kan aftrekken voor de inkomstenbelasting?keyboard_arrow_down
Neem voor een persoonlijk advies contact op met een belastingadviseur of de Belastingdienst.
- Voor welke leningen krijg ik een jaaroverzicht?keyboard_arrow_down
U ontvangt een jaaroverzicht voor alle leningen die u heeft bij DEFAM.
- Kan ik mijn jaaroverzicht eerder ontvangen?keyboard_arrow_down
Dit is helaas niet mogelijk.
- Waar vind ik meer informatie over het jaaroverzicht?keyboard_arrow_down
Op defam.nl/jaaroverzicht vindt u meer informatie over het jaaroverzicht.